لودر سایت

چرا کشاورزی مدرن مهم است؟

کشاورزی مدرن با تهیه بیشتر مواد غذایی، بهبود کیفیت آن و دسترسی آن به اکثریت مردم، ثبات سیاسی جهانی را افزایش می دهد. توسعه یک سیستم تجاری مبتنی بر قوانین قوی در بهبود توزیع مواد غذایی و افزایش دسترسی در مناطق با کمبود مواد غذایی می باشد.

چرایی این اهمیت را به ویژه در كشورمان می‌توان این گونه برشمرد :

  • بهبود دستیابی به اطلاعات، مدیریت اطلاعات، گزارش‌دهی و گزارش‌گیری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی كیفیت و میزان اثر
  • افزایش نتایج تحقیقات كه از طریق بهبود آگاهی از فرصت‌ها و مدیریت نتایج حاصل می‌گردد
  • عدم بهره گیری پروژه‌های تحقیقاتی از تجارب و یافته‌های یكدیگر
  • عدم دسترسی آسان به اطلاعات
  • كاهش ریسك نادقیق بودن داده‌ها و بهبود یكپارچگی داده‌ها
  • نبود یك مركز داده در زمینه كشاورزی در سطح كشور
  • كاهش هزینه‌ ها از طریق كاستن فرایندهای دستی، كارهای كاغذی و نگهداشت سیستم

 کشاورزی مدرن یعنی کشاورزی با استفاده از فنون و فن آوری های نوین..

کشاورزی نقش مهمی را در توسعه تمدن بشری بازی می کند. پیش از انقلاب صنعتی، بیشتر مردم در سراسر دنیا در زمینه کشاورزی مشغول به کار بودند. بیشتر این افراد برای نیازهای خود به مواد غذایی، پارچه و غیره در مزرعه کار می کردند. آنها هدفی در بازار جهانی نداشتند و به دلیل استفاده از روشهای سنتی کشاورزی، تولید بسیار کمی داشتند. اما اکنون توسعه فناوری کشاورزی باعث افزایش بهره وری کشاورزی شده است و کشاورزان قادر به خرید و فروش محصولات خود در بازارهای جهانی هستند. در گذشته کشاورزان از گاوآهن برای حفر خاک استفاده می کردند. اما اکنون کشاورز برای حفر خاک از تجهیزات مدرن مانند تراکتورهای چند تخته ای استفاده می کند. در گذشته کشاورز به شرایط طبیعی و کود وابسته بود و تولید بسیار کمی داشت و بسیاری از موارد دیگر…

در اوایل قرن بیستم با استفاده از نیتروژن مصنوعی با سموم دفع آفات، مکانیزاسیون و سنگ فسفات معدنی، تولید محصول بسیار افزایش یافته و انقلاب سبز در تولید برنج، گندم، ذرت و غیره نام گرفته است.

تفاوت های کشاورزی سنتی و کشاورزی مدرن

شیوه های نوین کشاورزی بر تولید، افزایش سرمایه، هزینه­ ها و قوام محصولات زراعی تأکید دارد. در مقابل، شیوه های سنتی کشاورزی بر بومی سازی، تنوع زیستی و منابع ژنتیکی مشترک برای بسیاری از محصولات مختلف تأکید دارد.

در کشاورزی مدرن، کشاورزان از کودهای مصنوعی، نژادهای پرمحصول، سموم دفع آفات، آلودگی مناسب آب، مکانیزه شدن و پهپادها، تصاویر ماهواره­ای و تکنولوژی­ های سنجش از دور استفاده می کنند که باعث افزایش بهره وری در کشاورزی می شود.

جمعیت در سراسر جهان به سرعت در حال افزایش است. افراد بیشتری به محصولاتی مانند غذا، پارچه و غیره نیاز دارند که این امر تماما به تولید محصولات کشاورزی بستگی دارد.

بنابراین، ما نیاز به تولید بیشتری در کشاورزی داریم که در کشاورزی سنتی امکان پذیر نیست و کشاورزی مدرن برای تولید بیشتر با توجه به رشد سریع جمعیت ضروری است.

به نقل از خبرگزاری علم و فناوری؛ توسعه کشاورزی و گذار آن از روند سنتی به مدرن بدون ایجاد تحولاتی بنیادین در این حوزه ممکن نیست. گسترش زیرساخت های فناورانه در بطن کهن ‌ترین تمدن کشاورزی جهان یعنی ایران، یکی از مهمترین اولویت هایی است که در اکثر مواقع از سوی مسئولین کشور بدون توجه و برنامه ریزی باقی مانده است.

چرا فناوری در کشاورزی مهم است؟

بهره وری بالاتر محصول، کاهش مصرف آب، کود و سموم دفع آفات که به نوبه خود قیمت مواد غذایی را کاهش می دهد و همچنین باعث کاهش تأثیر در اکوسیستم­ های طبیعی می ­شود.

پدر کشاورزی مدرن کیست؟

نورمن ارنست بورلاگ (25 مارس 1914 – 12 سپتامبر 2009) یک دانشمند کشاورزی آمریکایی و انسان دوست بود که از نظر برخی به عنوان “پدر کشاورزی مدرن” و پدر انقلاب سبز شناخته می شود. او به خاطر فعالیت هایش برنده جایزه صلح نوبل سال 1970 شد.

امروزه کشاورزان از چه فناوری استفاده می کنند؟

کشاورزی امروز به طور مرتب از فناوری های پیشرفته ای مانند ربات، پهپادها، سنسور دما و رطوبت، تصاویر ماهواره­ای و فناوری GPS استفاده می کند.

این دستگاه های پیشرفته و کشاورزی دقیق و سیستم های روباتیک این امکان را برای کسب و کارها فراهم می کند که سودآورتر، کارآمدتر، ایمن تر و دوستدار محیط زیست باشند.

روشهای مدرن کشاورزی چیست؟

وقتی نگاهی به گذشته می اندازیم و توسعه کشاورزی در کشورهای توسعه یافته را می بینیم به یک نکته حائز اهمیت بر می خوریم، کشورهای توسعه یافته زمانی که می خواستند بین صنعت و کشاورزی به یک گزینه اولویت بدهند، اولویت اصلی را به کشاورزی دادند این درحالی است که در کشورهای در حال توسعه عموما بحث کشاورزی رها شده است و همچنان قشر کشاورز و دامدار جزء دورترین اقشار به فناوری اطلاعات می باشند.

فناوری در فرآیند تولید یک محصول می تواند باعث جلوگیری از ضرر، افزایش بهره وری، تنوع و ارزش کالا شود.

به عنوان مثال اگر کشاورز بتواند از طریق آموزش الکترونیک اطلاعاتی در مورد بذر مناسب منطقه خودش، بهترین زمان و طریقه کاشت اصولی، تعداد و دور آبیاری، زمان مناسب کوددهی و زمان برداشت یک محصول کسب نماید و آن ها را به کار ببندد یقینا باعث افزایش تولید محصولاتی با کیفیت، تنوع و ارزش کالا می شود.

بدیهی است فناوری اطلاعات اگر درست به کشاورزان عرضه شود و آنها به صورت صحیح به کار گیرند باعث افزایش تولید محصول، کاهش ضایعات، مدیریت دقیق در کاشت و برداشت و رونق و بهبود زندگی آنها می شود.

همچنین اگر کشاورز بتواند از خدمات الکترونیک بهره ببرد و تمام درخواست های خود در حوزه باغداری، کشاورزی، دامداری و… را بصورت مکانیزه و الکترونیک در تلفن همراه خود یا بر روی بستر اینترنت داشته باشد، این اتفاق باعث سهولت کار برای آنان شده و می تواند با کمترین مراجعه به متولیان دولتی و خصوصی، در محل خود اقدام به فروش، ثبت درخواست، پیگیری درخواست، اخذ مجوز و … خود کند.

پیش بینی عوامل موثر در تولید کشاورزی اگر چه امری است پیچیده؛ اما غیر ممکن نیست. همانطور که می دانیم یکی از مهمترین شاخصها و معیارهای توسعه به مفهوم عام آن (توسعه پایدار) گسترش سطح دانش و اطلاعات در هر یک از ارکان و بخش های یک جامعه پیشرو و پویاست. نقش و تاثیر کشاورزی در توسعه پایدار و همه جانبه به عنوان یکی از ارکان استراتژیک کشور غیر قابل انکار است.

انجام برنامه ریزی های ملی و فرا ملی و استفاده هرچه بهتر از ظرفیت های ناشناخته کشاورزی و همچنین گسترش استفاده بهینه از قابلیت های موجود این بخش نیازمند ایجاد یک تحول اساسی و نگرش جامع به پدیده اطلاع رسانی است. پرداختن به این موضوع امکان برنامه ریزی های دقیق و جامع و جزءنگر را در تمام سطوح و زیر بخش های کشاورزی فراهم می آورد.

تحقق نگرش علمی و اقتصادی بر توسعه کشاورزی نیازمند بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق تمامی مسائل و عوامل موثر در بالاترین حد ممکن است. کشور ما به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه، از نظر شاخص های کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در زمره کشورهای در حال توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات قرار دارد.

فناوری نوین در کشاورزی چیزی جز کاهش تلاشهای انسانی نیست. اکثر کشورهای خارجی از فناوری نوین در کشاورزی پیروی می کنند و سودآوری می کنند. انواع متدهای کشاورزی مدرن در ادامه توضیح داده می شود:

فناوری اطلاعات در کشاورزی

فاکتورهایی که یک کشاورزی مدرن و علمی می تواند بر تکیه بر فناوری ارتباطات و اطلاعات از آنها متاثر شود و نهایتا به هدف اصلی که همان افزایش کمی و کیفی تولید است منجر شود به شرح زیر است:

فناوری اطلاعات به كشاورزان كمك می كند تا با ایده های مناسب بیاندیشند و تصمیم بگیرند تا بهره ­وری بازده خود را افزایش دهند.

فناوری اطلاعات با استفاده از تکنولوژی ها و با ترکیب روش­های علمی و عملی پیشرفته بخش کشاورزی را بهبود و تقویت کند. از طریق فناوری اطلاعات می توان اطلاعات مربوط به پیش بینی هوا و شرایط آب و هوایی را دانست. این امر به پیشرفت شیوه های طبیعی و بهتر کشاورزی کمک می کند.

و این سیستم بازاریابی، قیمت و کاهش خطرات کشاورزی را بررسی کرده و درآمد را افزایش می دهد و بازارهای مصرف ملی و بین المللی را امکان سنجی و نیاز سنجی می­کند.

امروزه از فناوری اطلاعات برای اجرای تجارت آنلاین محصولات کشاورزی استفاده می شود. فناوری اطلاعات می تواند ورودی های مختلفی مانند آب، آفات، کود و دانه را بهینه کند. می­ توان از فناوری اطلاعات برای آموزش و ترویج مناسب و پیشرفته هرچه بهتر در کشاورزان شود.

تجربیات کشورهای توسعه یافته نشان داده که کاربرد فناوری های نوین در عرصه کشاورزی نه تنها موجب افزایش عملکرد محصولات کشاورزی، تأمین نیاز و حفظ امنیت غذایی در آنها شده بلکه با افزایش راندمان نهاده ها و کاهش مصرف بی رویه سم و کود، کشاورزی را به صرفه تر و معیشت کشاورزان را بهبود بخشیده است.

فناوری موقعیت یابی جهانی (GPS) و سیستم اطلاعات مکانی (GIS) در کشاورزی

بیشتر کشاورزان برای کسب نتایج بهتر از فناوری سیستم موقعیت یابی جهانی استفاده می‏ کنند. مثلا با اعمال دستگاه های GPS در تراکتورهای خود. شما می توانید ماشین خود را در حالت رانندگی خودکار تنظیم کنید و این روند می تواند زمینه شما را بدون انسان شخم بزند.

در GPS باید برنامه و دستورالعمل هایی را برای انجام کشت و آب دادن و همچنین برای استفاده از کودهای موجود پیاده کرد به این صورت که از شیوه کشاورزی مدرن به منظور کاهش مقدار کود مصرفی روی زمین‌ها استفاده می‌کنند. از آنجایی که مقدار زیادی از کود اضافی در نهایت به جوی‌های آب و رودخانه‌ها راه پیدا می‌کند، آن‌ها با این کار نه تنها در هزینه‌های کوددهی صرفه‌جویی می‌کنند، بلکه محیط زیست را هم از خطرات کوددهی بیش از اندازه حفظ می‌کنند.

از آنجایی که محصولات کشاورزی معمولا محصولاتی وابسته به مکان هستند بنابراین سیستم اطلاعات مکانی(GIS) یک ابزار کاملا مرتبط برای کشاورزان محسوب می‌شود. عوامل و متغیرهای مختلفی در تولید و نگهداری محصولات کشاورزی دخالت دارند. سیستم اطلاعات مکانی با قابلیت ذخیره‌سازی، تجزیه و تحلیل حجم عظیم داده‌ها و نیز یکپارچه‌ سازی اطلاعات گردآوری شده از منابع مختلف مکانی و توصیفی، ابزاری قدرتمند برای شناخت و مدیریت این متغیرها محسوب می ‌شود.

استفاد از داده های ماهواه ای، پهپادها و سنسورها

سنجش ازدور محصولات زراعی به علت دارا بودن توانائی پوشش سطوح وسیع زراعی با سرعت و بطور مکرر می تواند جایگزینی بسیار خوبی برای روش های سنتی بازدید از کشتزارها باشد. سنجش از دور عموما اطلاعات جدید و به روزی را در مورد شرایط محصول زراعی فراهم می سازد و در رابطه با  تشخیص و رسیدگی سریع به مسایل و در پیشگیری از وارد آمدن زیان های بالقوه به محصولات کمک می نماید.

امروزه در بسياري از بخش ها کاربرد تصاوير ماهواره اي نه تنها هزينه چنداني ندارد، بلکه منافع آن به حدي است که هزينه خريد داده ها در مقابل سرعت انجام کار، دقت و حجم اطلاعات به دست آمده ناچيز است. در حال حاضر منافع حاصل از سنجش از دور به واسطه به هنگام بودن و امکان آشکارسازي تغييرات سريع محيطي به خوبي در تکنيک هايي که در کشاورزي به کار مي روند، نمايان شده است.

در رابطه با پهپادها یا اصطلاحا همان هواپیماهای بدون سرنشین باید گفت به جای اینکه کارگران روی زمین تحقیق کنند، هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند این تحقیقات را در زمینی با مساحت بیشتر و در زمان کمتر پوشش دهند. این پهپادها می‌توانند سلامت محصولات را از آسمان و درست در جایی که زیان محصول در حال رخ دادن است، تشخیص دهند. میزان آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در هر نقطه از زمین کشاورزی مورد شناسایی قرارگرفته و بر این اساس، کشاورزان قادرند با شناسایی نواحی بحرانی نیازمند به مداوا، با گسترش آفات مبارزه کرده و تصمیمات بهینه‌ای برای کود دهی و نظارت زمین­ها اتخاذ کنند. همچنین می‌توانند سنسورهای آبدهی دقیق را به کار برده و دریابند دقیقا کجا نیاز به آبیاری وجود دارد.

در واقع، یک هواپیمای بدون سرنشین کوچک می‌تواند امکان اتخاذ تصمیمات بسیار قدرتمندی را برای کشاورزان فراهم آورد.

در رابطه با رشد گیاهان نیز طول دوره رشد مدت زمانی است که محصولات با تبخیر و تعرق مواجه بوده و نیازمند بارش و حفظ رطوبت آن توسط خاک هستند. از آنجایی که هر نوع محصول دارای نیازهای رطوبتی منحصر بفرد خودش می ‌باشد، محاسبه طول دوره رشد نیز امری دشوار است. از این رو، محققان در حال تلفیق داده‌ های مختلف و مهمی نظیر تنش آبی، نیازآبی، عملکرد محصول و بسیاری دیگر از اطلاعات مهم با هم هستند تا به مدلی کامل‌تر و درک بهتری از محصولات کشاورزی برسند. لازم به ذکر است که بهترین روش دستیابی به این داده ها استفاده از تکنولوژی ­های سنجش از دور می باشد.

فناوری نانو در کشاورزی

فناوری نانو معمولا در محصولات کشاورزی و برای محافظت از محصولات زراعی موجود در مزرعه استفاده می شود. با استفاده از این فناوری، کشاورزان می توانند بر رشد گیاهان نظارت داشته و بیماریها را در گیاهان تشخیص دهند و همچنین برای مطالعه هورمونهای گیاهان استفاده می شود. نانو لوله های کربنی در تشخیص و کشتن پاتوژن ها و ویروس ها در محصولات زراعی مفید هستند.

پرورش در کشاورزی

پرورش گیاه باعث افزایش عملکرد و بهره وری محصولات و برای توسعه انواع جدید یک محصول از یک محصول استفاده می شود. تکامل محصولات جدید را می توان با استفاده از پیوند زدن انجام داد. در حال حاضر، پرورش در سیستم كشاورزی امری ضروری است و فرصتی عظیم را به كشاورزان می دهد. با استفاده از این تکنیک کشاورزان می توانند پول و وقت خود را پس انداز کنند و با مطالعه بر روی گیاهان به بهترین عملکرد در پرورش یک محصول خاص برسند.

سیستم آبیاری در کشاورزی

این امر آب را برای مزارع بزرگ کشاورزی تامین می کند، همچنین می توان منابع آبی را در مناطق خشک به وجود آورد. به عنوان مثال برخی فن آوری ها مانند تهیه استخرهای مزرعه برای ذخیره آب وجود دارد. آبیاری قطره ای و آبپاش ها نیز می توانند آب را در تمام مناطق موجود در این زمینه تأمین کنند. بارندگی مصنوعی حتی در مواقع خشکسالی و در مناطق مستعد به خشکسالی، احتیاجات آب را تأمین می کند.

کشاورزی دقیق، ماهواره‌ها، پهپادها، ابزارهای آنلاین و مدل‌های پیچیده، این لیست برخی از فناوری‌های کشاورزی است که کشاورزان و محققان امروزه استفاده می‌کنند.

کشاورزان دنیای مدرن باید چیزی بیشتر از اینکه فقط چه چیزی بکارند، بدانند. آن‌ها باید درباره خاک، علف‌های هرز، مواد مغذی، آب و هوا، حشرات، بیماریها و ماشین‌آلات اطلاعات داشته باشند.


این روند نوظهور، این امکان را فراهم می‌کند که کشاورزان کارشان را سریعتر و با دانش بیشتری انجام دهند و درنتیجه علاوه بر صرفه اقتصادی و حفظ محیط زیست، امکان تامین امنیت غذایی برای جمعیت رو به افزایش نیز فراهم می‌شود.

کشاورزی مدرن مزایای اقتصادی و اجتماعی بزرگی را برای مصرف کنندگان به همراه می آورد از جمله:

با کاهش هزینه های غذایی، کیفیت زندگی و استانداردهای زندگی بهبود می­یابد. این امر به طور مؤثر درآمد مصرف کننده را افزایش می دهد، زیرا قدرت خرید بیشتری را برای سایر کالاهای مصرفی، برای آموزش، مراقبت های بهداشتی، اوقات فراغت و غیره به وجود می آورد، روندی که محرک اصلی رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و برخی از کشورهای در حال توسعه و همچنین می­ باشد.

امروزه، مصرف کنندگان در ایالات متحده کمتر از 10٪ از درآمد خود را برای مواد غذایی خرج می­کنند در حالی که بسیاری از کشورهای در حال توسعه از نیمی یا بیشتر از درآمد خود را صرف خوراک می کنند و این یک کیفیت عالی برای زندگی است. اکنون به طور گسترده ای شناخته شده است که توسعه سیستم غذایی و به عبارتی کشاورزی مدرن عامل اصلی در بهبود سطح زندگی است در زندگی بسیاری از مردم جهان است.

بدون پیشرفت هایی که کشاورزی مدرن را توصیف می کند، جهان به طرز مشکوک می تواند مکانی خطرناک تر و بی ثبات باشد زیرا بیشتر مردم از لحاظ تامین غذا از امنیت برخوردار نیستند.

توسعه یک سیستم تجاری مبتنی بر قوانین قوی در بهبود توزیع مواد غذایی و افزایش دسترسی در مناطق با کمبود مواد غذایی بسیار مهم بوده است.

و اما تهدید عمده برای توسعه مدرن کشاورزی ناشی از عدم علاقه و تمایل به سرمایه گذاری کشاورزان نیست، بلکه مخالفت تصمیم گیرندگانی است که مخالف تغییر سیاست سازنده در کشاورزی شده اند.

آینده کشاورزی

بیشتر مردم جهان به دلیل کشاورزی مدرن بیشتر و بهتر غذا می خورند. تولید همچنان به طور مداوم باعث بهبود رژیم های غذایی می شود و این نشان دهنده افزایش در دسترس بودن همه غذاها، تنوع رژیم ها و دسترسی به محصولات غذایی با پروتئین بالا است. این باعث افزایش بهره وری نیروی کار می شود و به طور کلی از پیشرفت و رشد انسان پشتیبانی می کند.

گرسنگی و سوء تغذیه فعلی که به حدود یک میلیارد نفر می رسد، نشان دهنده سیاست های ضعیف، بهره وری پایین و درآمد کم است. عدم استفاده از فن آوری های جدید برای پیشبرد بهره وری در مزرعه و در سراسر سیستم غذایی به سادگی مسبب تمامی این مشکلات می­تواند باشد.

تا حد بسیار زیادی، مشکلات فعلی ناامنی غذایی منعکس کننده سیاست های بد، زیرساخت های ضعیف و بهره وری اقتصادی پایین در کشورهایی است که کمبود فیزیکی غذا و یا کمبود ظرفیت تولید مواد غذایی وجود دارد.

گرسنگی و سوء تغذیه قابل توجهی در جهان قطعا بدتر از این خواهد شد اگر سیستمهای کشاورزی رشد نکنند و توسعه نیابند.

چرا کشاورزی مدرن مهم است؟

راز کمی درباره اینکه چرا کشاورزی مهم است وجود دارد، زیرا کشاورزی مربوط به تولید مواد غذایی است و مواد غذایی نیاز اولیه بشر برای رشد و بقا و پایه و اساس سلامت جسمی و انرژی انسان است، که این­ها مؤلفه های اصلی همه فعالیتهای مهم انسانی هستند.

افزایش بهره ‌وری کشاورزی، فقر و نابرابری، وجود منابع طبیعی، تغییرات آب ‌و هوایی و تشدید خطرهای طبیعی، لزوم ایجاد نظام غذایی باثبات، بهبود فرصت ‌های کسب درآمد در مناطق روستایی، ایجاد شرایط مقاوم در مقابل بحران‌ ها، درگیری ‌ها و بلایای طبیعی؛ جلوگیری از تهدید‌های در حال رشد فرامرزی نظام غذایی و کشاورزی، و در نهایت دستیابی به مدیریت کارآی ملی و بین ‌المللی، چالشهای عمده ای است که آینده کشاورزی جهان با آنها روبرو بوده و نیازمند راهکارهای فناورانه است.

نویسنده پست: شقایق کلهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *